El Senyor Asul

Crítiques literàries i comentaris sobre llibres

«La fuga de la carn»

Posted by Senyor Asul a 11/12/2010


«L’home del barret vermell» és Hervé Guibert, autor del llibre i, alhora, el seu protagonista. Aquesta novel·la curta explica la relació amb el món de l’art d’aquest escriptor, malalt de la sida, centrant-se sobretot en la seva amistat amb Miquel Barceló –amagat rere el personatge de Iannis– i amb la Lena, una estranya marxant d’art armènia. És el relat dels últims dies de l’autor francès abans que se suïcidés, on el veiem jugar amb el contrast entre la degradació de la carn i la insubstancialitat de l’art.

A partir d’una delicada operació al coll que li han hagut de fer a rel de la seva malaltia, Guibert ens parla de diversos viatges que, a pesar del seu estat, realitza per anar a veure Iannis a Corfú i a l’Àfrica, o per acompanyar la Lena en busca del seu germà desaparegut. Hi afegeix episodis que ha viscut com a escriptor, periodista o fals marxant –regatejava per quadres que després no pagava. Tot plegat en un discurs continu molt ben muntat, que no es fa carregós ni confús malgrat estar poc estructurat formalment.  Si bé la veu narrativa és aquí allò més important, un final sorprenent –i capriciós– acabarà oferint més rellevància a la trama.

Començant pel protagonista, els personatges del llibre són éssers excèntrics, la majoria intel·lectuals o artistes. La seva passió per la pintura els porta a viatjar milers de quilòmetres o a pagar grans fortunes, però també a retratar-ne la seva banalitat. Quadres de modesta qualitat venuts a preu molt alt; quadres falsos que circulen amb total normalitat pel mercat legal; quadres que d’un dia per l’altre canvien de valor en funció de la llei de l’oferta i la demanda… L’art ho és tot menys concret.

Per altra banda hi ha el cos de l’escriptor, que es podreix. I l’art en podria ser la seva salvació. O, com diu Guibert descrivint les seves sessions de model per a Iannis: era «la fuga de la carn cap a la pintura, el dessagnament progressiu de l’ànima cap al llenç».

 

Baudrillard (musa de «Matrix») agafa un conte de Borges –on uns cartògrafs dissenyen un mapa a escala 1:1, i que, per tant, en desplegar-se cobreix tot el territori que representa– per denunciar que la ficció ha substituït la realitat. Aquí, sembla que l’home del barret vermell es lamenti que això no pugui passar.

Títol: L’home del barret vermell (L’homme au chapeau rouge
Autor: Guibert, Hervé
Traductor: Ilig, David
Editorial: Club Editor
Col·lecció: El Club dels Novel·listes, 31
Llengua original: francès
Any: 2010 (1992)
Pàgines: 154

Altres lectures:

Cactus: http://jordinopca.blogspot.com/2010/11/lhome-del-barret-vermell.html

Anuncis

Una resposta to “«La fuga de la carn»”

  1. t’hem caçat!

    salutacions,

    Pere

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: